Pelajar Malaysia Menang Hadiah Di Pertandingan Bercakap Bahasa Mandarin Beijing

Seorang pelajar Malaysia, Nur Afifah Elias, telah memenangi hadiah juara dalam Pertandingan terbuka Bahasa Mandarin Pelajar Luar Negeri 2017 di Beijing, China baru-baru ini.


Nur Afifah mengalahkan peserta lain dari Rusia, Itali, Sweden, Jamaica, Jepun, dan Thailand, antara lain

Para finalis telah dijemput ke panggung untuk bercakap mengenai kisah masing-masing berdasarkan tema, 'aksara Cina (hànzì) dan saya'.

Selepas persaingan sengit, pelajar dari Jepun adalah pemenang utama manakala Nur Afifah mengambil tempat pelari. Tempat ketiga pergi ke seorang pelajar dari Korea Selatan.

BH Online melaporkan bahawa Nur Afifah kini merupakan pelajar akhir di Universiti Pengajian Antarabangsa Beijing. Beliau dianugerahkan biasiswa dari Majlis Amanah Rakyat (MARA) untuk belajar Mandarin.
🌏 via-malaysia.com

Rakan senegara, Lin Syahirah Hishamuddin, juga memenangi hadiah konsolasi dalam pertandingan yang sama


Dilaporkan bahawa Lin Syahirah, yang berasal dari Banting, adalah pelajar tahun akhir di Universiti Bahasa dan Budaya Beijing.
🌏 via-malaysia.com

Pejabat Pendidikan Malaysia-Beijing (EMB) mengatakan bahawa pencapaian kedua menunjukkan pelajar Malaysia dapat mengesan kemampuan mereka untuk menguasai bahasa Mandarin
"Ini membuktikan bahawa usaha kerajaan Malaysia, di bawah Kementerian Pelajaran untuk menyediakan platform untuk pelajar menguasai bahasa Mandarin adalah keputusan yang baik," katanya dalam satu kenyataan, seperti yang dilaporkan oleh Berita Harian.


Telah didedahkan bahawa sejumlah 322 pelajar Malaysia kini sedang belajar bahasa Mandarin di Beijing International Studies University dan Beijing Language and Culture University.
🌏 via-malaysia.com

No comments:

Post a Comment