Sekiranya Pasport Anda Hilang Atau Dicuri Semasa Mengembara Luar Negara, Ikuti 3 Langkah Ini

Mungkin setiap ketakutan terbesar pelancong - kehilangan pasport mereka atau lebih buruk, untuk mencuri ketika mereka berada di luar negara


Kehilangan pasport anda bermakna anda pada dasarnya terdampar di negara yang bukan milik anda sendiri, kerana anda tidak akan dapat melewati imigresen di lapangan terbang ketika anda sepatutnya terbang pulang tanpa itu.
🌏 via-malaysia.com

Sekiranya anda mendapati diri anda terjebak dalam keadaan ini, bertenang dan ikuti tiga langkah berikut:

Langkah 1: Pergi ke balai polis terdekat dan buat laporan 


Apabila menyedari bahawa pasport anda telah hilang atau dicuri, anda harus segera melaporkan kehilangan atau kejadian di balai polis yang paling dekat dengan anda. Pastikan anda mendapat salinan laporan polis, anda akan memerlukannya untuk langkah-langkah berikutnya.

Anda mungkin ingin membuat beberapa salinan laporan, kerana anda mungkin dikehendaki mengemukakan salinan jika anda ingin membuat tuntutan insurans terhadap kejadian tersebut. Ia juga akan terbukti berguna sekiranya pasport anda digunakan untuk tujuan yang diragui selepas hilang. Laporan polis akan menjadi bukti bahawa orang lain menggunakannya bukannya anda.
🌏 via-malaysia.com

Langkah 2: Berangkat ke Kedutaan Malaysia (atau mana-mana pusat Misi Malaysia) untuk melaporkan kehilangan pasport anda


Anda boleh mencari Kedutaan Besar, Suruhanjaya Tinggi, Konsulat Besar, atau Konsulat yang terdekat melalui portal Kementerian Luar Negeri di sini. Sila ambil perhatian mengenai butiran hubungan dan waktu kerja.

Jika negara yang anda ada tidak mempunyai Kedutaan Malaysia, anda perlu mencari yang ada di negara lain yang paling dekat dengan anda dan hubungi mereka untuk mendapatkan arahan selanjutnya.
🌏 via-malaysia.com

NOTA: Sesetengah kedutaan mungkin memerlukan anda membuat janji temu terlebih dahulu, seperti Konsulat Jeneral Malaysia di Los Angeles dan Suruhanjaya Tinggi Malaysia di Canberra, Australia.

Langkah 3: Mohon Sijil Sementara


Jika tiada pasport anda, Sijil Kecemasan berfungsi sebagai dokumen perjalanan sementara yang akan membolehkan anda mendapatkan imigresen masa lalu dan terbang pulang ke rumah. Ia hanya sah selama 12 bulan dan hanya membenarkan perjalanan tunggal ke negara yang disebutkan di dalamnya iaitu Malaysia.
🌏 via-malaysia.com



Untuk memohon Sijil Kecemasan, anda dikehendaki menyerahkan dokumen berikut:
- Salinan laporan polis
- Salinan Borang F - IM.42 (Borang Permohonan Pasport / Dokumen Perjalanan) yang telah ditandatangani dan ditandatangani sepenuhnya.
- Bukti kewarganegaraan Malaysia contohnya. kad pengenalan (MyKad atau MyKid)
- 2 gambar berukuran 3.5cm x 5.0cm
- Yuran pemprosesan sebanyak RM50 (mungkin berbeza mengikut kadar tukaran mata wang)

NOTA:
1. Sesetengah kedutaan (contohnya Washington, Amerika Syarikat dan Australia) mungkin memerlukan anda mengemukakan atau mengemukakan dokumen tambahan (kedua-dua asal dan salinan) seperti tiket penerbangan anda, sijil kelahiran (untuk kanak-kanak di bawah 12) hilang pasport anda. Periksa dengan Kedutaan atau Misi yang relevan sebelum menyerahkan permohonan anda.
2. Permohonan anda akan mengambil sekurang-kurangnya tiga hingga lima hari bekerja untuk diproses.
3. Sijil Kecemasan tidak diiktiraf untuk perjalanan melalui negara-negara berikut: Brunei, Kanada, Chile, Perancis, Jerman, Belanda, Iran, Iraq, Itali, Jepun, Jordan, Kuwait, Norway, Oman, Papua New Guinea, Senegal, Sudan , Switzerland, Turki, dan UAE

Sebaik sahaja anda mendapat Sijil Kecemasan anda, anda boleh terbang balik ke Malaysia dan terus mendapatkan pasport anda di Jabatan Imigresen.
🌏 via-malaysia.com

Pada nota itu, terdapat juga beberapa perkara yang boleh anda lakukan SEBELUM pergi ke luar negeri dalam kejadian malang bahawa ini berlaku kepada anda:

i) Kenal pasti kedutaan Malaysia atau pusat Misi negara (atau negara) yang anda lawati
Anda boleh melihatnya mengikut negara melalui portal dalam talian Kementerian Luar Negeri di sini.

Isikan alamat, nombor telefon, alamat e-mel dan jam kerja di telefon anda dan / atau sekeping kertas supaya anda boleh mengaksesnya dengan mudah sekiranya anda tidak mempunyai sambungan Internet.
🌏 via-malaysia.com

ii) Jangan letakkan semua wang tunai dan kad ATM / kredit / debit anda di satu tempat


Apabila sesuatu seperti ini berlaku, anda pasti akan memerlukan wang untuk membayar tambang teksi untuk membawa anda ke balai polis dan kedutaan, panggilan, yuran pemprosesan, dan mungkin untuk malam tambahan penginapan atau tiket penerbangan.

Daripada meletakkan semuanya di dalam dompet anda, pertimbangkan untuk menyimpan wang tunai di tempat yang selamat selain dompet anda (contohnya poket, kasut anda, penutup telefon anda, simpanan simpanan badan yang lain) supaya anda mempunyai simpanan tunai sekiranya beg anda dengan wang anda dan barangan peribadi lain juga dicuri bersama dengan pasport anda.

Di samping itu, sebelum pergi ke luar negara, hubungi bank anda untuk mengaktifkan kad anda untuk transaksi luar negara dan pastikan anda mempunyai wang dalam akaun anda supaya anda boleh mengeluarkan wang tunai jika anda perlu.

iii) Imbas dokumen pengenalan dan hantar fail kepada diri anda melalui e-mel atau simpannya ke Google Drive atau Dropbox

Sekiranya anda kehilangan telefon anda bersama-sama dengan pasport dan barang-barang lain, anda boleh mengakses dan mencetak dokumen-dokumen ini selagi anda dapat mencari komputer dan WiFi.
🌏 via-malaysia.com

No comments:

Post a Comment